Crazy Town Tampere yritysmuutto

Yrityksen muutto edessä? Kun uudet toimitilat odottavat, vuosien varrella kertynyt tarpeeton pientavara hidastaa usein muuttoprosessia. Lue tästä case-esimerkistä, kuinka ammattijärjestäjä Huushollaajan palveluita hyödyntämällä Tampereen Crazy Townin muutto hoidettiin järjestelmällisesti vanhan tilan karsimisesta uuden käyttöönottoon.
yritysmuutto_tampere

Ammattijärjestäjä apuna yrityksen muutossa

Yhteisöllisiin toimitiloihin erikoistunut Crazy Town muutti loppukesästä 2025 Tampereen toimipisteen upeisiin uusiin toimitiloihin Pendoliino-rakennukseen. Pääsin olemaan osa muuttoprojektia, jossa minun tehtäväni oli huolehtia muutosta pientavaran osalta. Sovittuihin työtehtäviin kuului vanhoissa työtiloissa olevan pientavaran läpikäyminen, kategorisoiminen, pakkaaminen sekä karsittavien tavaroiden kierrättäminen.

Pakkasin vanhoista tiloista säilytettävät tavarat muuttolaatikoihin, joista osa muutettiin väistötiloihin ja osa jäi odottamaan uusiin tiloihin siirtymistä. Olimme sopineet, että astioista säästetään vaan yhtenäiset astiat ja muista luovutaan. Kahvihuoneisiin kertyy helposti vuosien varrella sekalainen seurakunta astioita cateringin ja kahvihuonetta käyttävien jäljiltä. Pakatessa kirjasin ylös minkä verran mitäkin keittiötavaroita säästetään. Lahjoitin suurimman osan karsituista tavaroita Tori.fi-palvelun kautta ja osa meni suoraan yritysyhteisön jäsenille.

Uusissa toimitiloissa purin tavaroita muuttolaatikoista järkeville säilytyspaikoille ja huolehdin siitä, että ensimmäisenä valmistuneet keittiöt olivat valmiina jäsenten käytettäväksi. Tämä oli mielestäni projektin mukavin vaihe, kun pääsi viemään muuttoprojektia konkreettisesti loppusuoralle.

Pientavaroiden lisäksi työtehtäviini kuului uusien toimitilojen ohjeistusten toteuttamista ja karsittujen kalusteiden jatkolajittelun edistämistä. Toteutin yhteiskäyttötilojen ohjeistuksia yhteistyössä Crazy Townin markkinointitiimin ja yhteisövetäjien kanssa. Tulostin, laminoin ja kiinnitin ohjeistuslappuja paikoilleen, jotta yritysyhteisön jäsenet osaisivat toimia uusissa tiloissa. Tarpeettomiksi todetuista kalusteista koostin listan, jonka Crazy Townin henkilöstö voisi toimittaa esimerkiksi toimistokalusteita ostaville yrityksille.

Alkuperäisten työtehtävieni lisäksi minua pyydettiin tarroittamaan huonekaluja oikeisiin huoneisiin, tekemään uusista ja vanhoista kalusteista erilaisia koosteita sekä auttamaan Niemi Palveluiden muuttomiehiä ratkomaan huonekalujen sijoituspaikoissa olevia epäselvyyksiä. Lisäksi autoin Crazy Townin porukkaa erilaisissa pienissä käytännön työtehtävissä tilanteiden mukaan.

Ammattijärjestäjän palkkaamisen hyödyt

Ammattijärjestäjän palkkaaminen tekee yritysmuutosta tehokkaamman, järjestelmällisemmän, ekologisemman ja vähentää merkittävästi yrityksen oman henkilöstön stressiä ja työkuormaa.

1. Tehokas pientavaran läpikäynti ja karsinta

  • Ammattijärjestäjä ottaa vastuun usein unohdetusta, mutta aikaa vievästä osasta: pientavarasta ja keittiötarvikkeista.
  • Säästää neliöitä ja rahaa: Vain tarpeellinen, yhtenäinen ja ehjä tavara siirretään uusiin tiloihin. Tällöin roina ei vie tilaa kalliista uusista neliöistä.
  • Vapauttaa henkilöstön: Työntekijät voivat keskittyä ydinosaamiseensa ja työntekoon sen sijaan, että he käyttäisivät aikaa kahvikuppien lajitteluun ja yrityksen yhteisten tavaroiden pakkaamiseen.

2. Järjestelmällinen pakkaus ja purku

  • Ammattijärjestäjän työskentelytapa takaa selkeyden alusta loppuun.
  • Nopeuttaa muuttologistiikkaa: Tavarat pakataan ja merkitään logiikalla, joka nopeuttaa purkamista uusissa tiloissa.
  • Selkeä inventaario: Pakatessa pientavarasta voidaan kirjata ylös tarkka lista (esim. astiamäärät), mikä helpottaa jatkossa hankintoja ja hallintaa.

3. Kierrätyksen ja vastuullisuuden varmistaminen

  • Ammattijärjestäjä pyrkii minimoimaan sen, että käyttökelpoisia tavaroita päätyy kaatopaikalle.
  • Kalustelistojen luominen: Järjestäjä pystyy listaamaan karsitut kalusteet jatkomyyntiä tai lahjoitusta varten, mikä tukee kiertotaloutta ja voi tuoda säästöjä.

4. Uusien tilojen käyttöönoton tuki

  • Muutto ei pääty tavaroiden siirtämiseen. Järjestäjä varmistaa, että arki lähtee sujuvasti käyntiin uusissa tiloissa.
  • Valmiit ohjeistukset: Ammattijärjestäjä toteuttaa yhteistyössä tiimin kanssa tarvittavat ohjeistukset ja kyltitykset uusissa tiloissa, mikä vähentää epäselvyyksiä ja turhia kysymyksiä.
  • Järkevät säilytyspaikat: Tavarat puretaan loogisesti niille tarkoitetuille, järkeville paikoille, mikä luo uuteen toimitilaan toimivan järjestyksen ensimmäisestä päivästä lähtien.

5. Muutossa avustaminen ja ongelmanratkaisu

  • Apu muuttomiehille: Järjestäjä voi toimia linkkinä yrityksen ja muuttoyrityksen välillä, ratkoen kalusteiden sijoituspaikkojen epäselvyyksiä paikan päällä.
  • Järjestäjä on ketterä lisäapu, joka pystyy tarttumaan moniin käytännön tehtäviin.

Yrityksen muuttoa suunnittelevalle

Tässä muuttoprojektissa mukana oleminen oli minulle todella opettavaista ja antoisaa. Hahmotan nyt paremmin sen kuinka valtava kokonaisuus ison yrityksen muutto on ja monenlaisia muuttujia voi tulla matkaan. Listasin alle asioita, jotka mielestäni kannattaa ottaa huomioon yrityksen muuttoa suunnitellessa.

Muistilista yrityksen muuttoon

  • huolellinen budjetointi
  • selkeät roolijaot ja vastuut yrityksen sisällä
  • sisäinen viestintä muuton etenemisestä, aikatauluista ja rooleista
  • tietoliikenneyhteyden, sähköjen, tulostimen ja muiden työskentelyn edellytysten siirtyminen uusiin tiloihin 
  • huolellinen aikataulutus, jossa muuton kaikki osapuolet sekä mahdolliset muutokset ja varasuunnitelmat on huomioitu
  • huolelliset sopimukset eri toimijoiden kanssa
  • tarpeettomia tavaroita ei kannata muuttaa uusiin tiloihin varastojen täytteeksi
  • suunnitelma siitä kuinka vanhoja kalusteita hyödynnetään sen sijaan, että ostetaan kaikki uutena
  • osoitteenmuutos, sopimukset ja viranomaisilmoitukset

Mikäli yrityksesi tai työpaikkasi muutto on edessä lähiaikoina, niin ota yhteyttä. Kartoitetaan yhdessä kuinka Huushollaaja voisi olla parhaiten hyödyksi juuri teidän yrityksenne muutossa.

Kuva: Crazy Town

Jos tykkäsit kirjoituksesta, mikset jakaisi sitä somessa?

Lisää blogikirjoituksia

Toive Company

Kuinka vaatealan yritys voi hyödyntää ammattijärjestäjän palveluita? Lue Toive Companyn asiakasreferenssi Huushollaajan palveluista!

Lue lisää

Huushollaajan postituslista

Liittymällä Huushollaajan postituslistalle saat vinkkejä kodin järjestämiseen ja kuulet ensimmäisten joukossa tarjouskampanjoista, kilpailuista ja uusista artikkeleista. Älä huoli, en tule hukuttamaan sähköpostiasi viestitulvaan. Lupaan pitäytyä kohtuudessa!

×